Zad. 1

Zestaw ćwiczeń przygotowujących narządy mowy do prawidłowej realizacji głosek szumiących.

 

Ćwiczenia oddechowe:

  • zdmuchiwanie płomienia świecy;
  • picie napojów i dmuchanie przez słomkę;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie na waciki, piłeczki pingpongowe, wiatraczki, skrawki papieru itp.,

Ćwiczenia języka:

- Otwórz szeroko buzię, tak jak groźny lew, pokazując przy tym zęby;

- wysuń język jak najdalej do przodu, aby nie opierał się na zębach, tak jak to robi głodny mrówkojad;

- wysuń język z buzi i przesuwaj go raz do prawego, raz do lewego kącika ust, tak by przypominał

ruch wahadła zegara;

- umyj językiem zęby górne, tak jakby udawał szczoteczkę do zębów;

- przeskakuj czubkiem języka kolejno po wszystkich ząbkach górnych, tak jak wiewiórka skacze
z gałązki na gałązkę;

- obliż górną wargę językiem, tak jak kotek po wypiciu smacznego mleka;

- dotknij językiem górki za górnymi zębami (wałek dziąsłowy), wypręż go, postaw na baczność,

tak jak stoi żołnierz na warcie;

- przesuń językiem po podniebieniu - od górnych zębów w głąb jamy ustnej - tak jak pędzel, którym malarz maluje sufit;

- wysuń wargi do przodu, zrób taką minę, jak mały prosiaczek;

- prześlij mamie lub tacie kilka całusów.

 

 

Zad. 2

Podczas wymowy głoski [sz] czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego, zęby są

zbliżone - miedzy nimi powstaje wąska szczelina, wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu.

  • Pobaw się ze mną w naśladowanie szumu wiatru: szszszszszszu……….szszszszszszu………..

 

  • Wysłuchaj. Klaśnij, gdy usłyszysz [sz].

szabla, piłka, lalka, szampon, kotek, szuflada, głowa, bałwan, szofer

  • Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski [sz]. Następnie postaraj się prawidłowo powiedzieć

usłyszane słowa:

szum, szufla, szuflada, szuwary, szopa, szorty, szofer, szafa, szachy, szatyn, szabla, szalik,

szatnia, szaruga, szarlotka, szałwia, szyna, szyba, szynka, szyja, szydełko, szypułka, szelki,

szereg, szeryf.

 

  • Rozwiąż zagadki:

Co to za domek, powiedz mi. Nie ma okien, tylko drzwi. Mieszkają w niej ubranka mamy, taty,

Janka?

Różne szkolne rzeczy uczeń do niej wkłada, wysuwasz ją z biurka, co to jest? …

Choć ich nie widać wcale, chociaż ich nie ma niby, przed zimnem doskonale chronią nas w oknach

Gdy spodnie spadają - to kłopot jest wielki, dlatego mamusia, kupiła mi ………

 

  • Powtórz:

uszu, oszo, asza, yszy, iszy, essen;

uszy, paluszek, łańcuszek, leniuszek, koszula, broszura, nosze, kosze, kalosze, bambosze,

poszewka, groszek, proszek, pasza, kasza, maszyna, daszek, ptaszek, naszyjnik, wujaszek,

poddasze, dyszel, zacisze, kieliszek, klisza, wieszak, kieszeń

 

  • Pobaw się w odgadywanie wyrazów, odczytywanie zacznij od końca, następnie napisz je

prawidłowo: yzsu, anyzsam, kezsorp, aluzsok, ezsok, kazseiw, ńezseik, azsilk.

 

  • Posłuchaj, a następnie powtórz:

usz, osz, asz, ysz, isz, esz

tusz, plusz, kapelusz, Mateusz, Mariusz, arkusz, pióropusz, kosz, klosz, grosz, dobosz,

bambosz, gulasz, Łukasz, mysz, afisz, Kalisz.

 

 

 

Zad. 3

  • Postaraj się mówić tak, jak ja:

szpada, szpara, szpital, szpony, szkoła, szpak, szpilka, szpulka, szpagat, szpadel, szkapa,

szkoda, szklanka, szkło, szkielet, szlak, szmatka, sznurek, sztaba, sztandar, sztuka, sztorm,

szkatułka, szron.

  • Najpierw mówię ja, potem ty:

podeszwa, myszka, liszka, wydmuszka, broszka, gruszka, puszka, mieszkanie, muszla,

baszta, kasztan, poduszka, wierszyk, Warszawa, warsztat, bursztyn, dorsz, marsz, fałsz,

koszt.

  • Rozwiąż zagadki:

W środku perłowa, głos morza chowa. Przyłóż do ucha, morza posłuchasz.

Byś mógł wygodnie spać, pod głowę puchową kładź.

Z czerwonym rumieńcem żółtozłote brzuszki . Bardzo słodkie owoce to dojrzałe …

Drzewo to przez dzieci bardzo jest lubiane. Kulek na ludziki szukaj pod ….

 

  • Wpisz brakujący dwuznak [sz]. Przeczytaj:

….afirowy kapelu…. bur….tynowa …pilka

pocie… wuja….ek …ybki mar……

plu….wa my…ka …ydełkowy kołnierz

 

  • Uzupełnij zdania wyrazami, które zapisane są pod ćwiczeniem.

Na łóżku leży wyszywana …………………… .

Szara …………….. wpadła pod ławę.

W szafie wisi ………. .

Na ławie stoi …………….. i ……………… .

W koszu są ………………. .

Lampa ma szklany …………… .

Kapelusz wisi na …………….. .

(poduszka, mysz, koszula, szklanka, talerz, gruszki, klosz, wieszak)