
Dyktanda biegane
Uczniowie klas IV – VIII przekonali się, że nauka ortografii wcale nie musi być nudna. Można ją też połączyć z aktywną pracą w parach. Uczniowie dobierali się w pary, jedna osoba pełniła funkcję biegacza (musiała podbiec do tekstu dyktanda, przeczytać i jak najwięcej zapamiętać), a druga – pisarza (zapisywała to, co usłyszała od koleżanki/kolegi). Okazało się, że nie tak łatwo zapamiętać wers, szczególnie gdy należy brać pod uwagę poprawną pisownię i interpunkcję.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zadaniu, wymieniali się rolami, wzajemnie się sprawdzali, dyskutowali i dopytywali.
Dyktanda ruchowe miały za zadanie rozwinąć umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz spostrzegawczość. Zmuszały do aktywności i wywoływały sporo śmiechu. Uczyły także współpracy i odpowiedzialności za wynik. Po ćwiczeniach uczniowie twierdzili, że mogliby pisać takie dyktanda zawsze.