
Umiejętności, dzięki którym stworzysz zdrowe i udane relacje z innymi
Dobre i wspierające relacje z innymi ludźmi sprawiają, że nasze życie staje się bardziej satysfakcjonujące i szczęśliwe. Dlatego warto rozwijać w sobie umiejętności budowania dojrzałych relacji.
Jakie relacje są zdrowe i dojrzałe?
To takie, w których możesz być naturalnie sobą. Ważne jest, aby obie osoby szanowały w sobie to co indywidualne i to co różne oraz koncentrowały się na wydobywaniu z siebie tego, co najlepsze.
Zdrowe relacje to takie, w których pomimo tego, że czasem nie jest idealnie – czujesz się komfortowo i dobrze.
Oto 5 kluczowych umiejętności,
które są potrzebne w rozwijaniu zdrowych, ciepłych i satysfakcjonujących relacji:
1 Otwarta i zrozumiała komunikacja
Warto więc inwestować w naukę umiejętności przejrzystej i skutecznej komunikacji, bo szczery, pozytywny i otwarty kontakt tworzy autentyczne relacje osobiste
Jakie są składniki skutecznej komunikacji?
Aktywne słuchanie
Słuchać aktywnie to skupić całą uwagę na swoim rozmówcy po to, aby na prawdę zrozumieć co chce Ci przekazać. W tym czasie nie przerywaj, powstrzymaj się od własnych osądów i wypowiedzi, a szczególnie dobrych rad. Dodatkowo sprawdź, czy dobrze się zrozumieliście mówiąc np. ”Usłyszałam, że chcesz mi przekazać…” lub „Jeśli dobrze Cię rozumiem, to…”. Pozwala to wytworzyć poczucie akceptacji, wzajemnego zaufania i zrozumienia oraz uniknąć nieporozumień.
Mówienie ze swojej perspektywy
Warto świadomie kształtować swoje nawyki komunikacyjne. Jednym z nich jest tzw. „komunikat typu JA”. Dzięki swojej formie pozwala odnieść się do zaistniałych faktów, wyrazić swoje odczucia.
Jasność i klarowność komunikacji
Pamiętaj! Nikt nie ma obowiązku domyślać się czego potrzebujesz i co chcesz przekazać. Jednym z mitów jest myślenie: „jeśli komuś na mnie zależy, to powinien się domyśleć”. Jedyną osobą odpowiedzialną za wyrażenie swojego zdania i potrzeb jesteś Ty sam.
Zrozumienie zamiast ocen
Nie oceniaj osoby i nie używaj słów, które mogą być raniące, atakujące lub godzące w jakiś sposób w poczucie wartości drugiej osoby np. „Ty to jesteś taki spóźnialski”. Unikniesz dzięki temu odwetu, konfliktu lub wycofania się z relacji.
2 Szczerość i bycie sobą
Trudno budować bliskość i formować autentyczne relacje, gdy dwoje ludzi nie ujawnia co naprawdę myśli i czuje lub jedno manipuluje drugim. Jeśli kłamiesz lub lawirujesz i nie pokazujesz się takim jakim jesteś naprawdę, ryzykujesz, że ktoś polubi osobę, którą nie jesteś.
Często ze strachu, że ktoś nas nie zaakceptuje takimi jakimi jesteśmy zakładamy maski. Noszenie masek jest nie tylko nie fair wobec innych, ale na co dzień jest bardzo uciążliwe.
Bądź sobą, mów szczerze co myślisz i czujesz, wtedy masz szansę na nawiązanie prawdziwej i dojrzałej więzi z drugim człowiekiem.
3 Empatia oraz wyrażanie zainteresowania i troski o drugą osobę
Jednym z przyczyn problemów w związkach jest egoizm. Postawa egoistyczna jest wtedy gdy skupiasz się wyłącznie na sobie, nie zwracając uwagi na potrzeby partnera, przyjaciółki czy współpracownika.
4 Dobro wspólne i współodpowiedzialność
Kiedy już umiesz otwarcie i szczerze wyrażać siebie w relacjach i kiedy potrafisz wznieść się ponad własne potrzeby, widzieć i respektować potrzeby innych ludzi, warto zobaczyć, że JA i TY tworzymy razem MY, czyli wspólnotę. I z tej perspektywy dbać o relację, jak o coś, co jest nasze, wspólne.
Granice
Aby dbać o dobro wspólne absolutnie niezbędna jest znajomość i poszanowanie granic własnych i drugiej osoby. Pamiętajmy, że choć jesteśmy razem lub działamy razem, to nadal jesteśmy odrębnymi osobami. A więc badaj i komunikuj swoje granice, słuchaj i szanuj granice innych, a potem ustalaj rozwiązania w dialogu.
5 Od czego zacząć? Od pracy nad sobą!
Nie każdy ma łatwość w nawiązywaniu i tworzeniu więzi, nie każdy też wyniósł dobre wzorce budowania relacji z domu rodzinnego. Niezależnie jednak od tego, umiejętności rozwijania zdrowych kontaktów można się nauczyć.
Spójrz na siebie przez pryzmat tych pięciu punktów i zadaj sobie pytania:
• Co mogę zrobić lepiej?
• Co chcę przestać robić?
• Nad czym chcę popracować w pierwszej kolejności?