PROPOZYCJE GIER I ZABAW Z ZAJĘĆ SKS
Powszechnie wiadomo, że zabawa nieodłącznie towarzyszy dziecku. To w niej kształci się i przejawia potrzeba oddziaływania na świat. Gry i zabawy ruchowe służą polepszaniu stanu zdrowia, rozwijaniu sprawności fizycznej i wychowaniu.
ZABAWY I GRY RZUTNE.
Nie daj piłki berkowi
LICZBA UCZESTNIKÓW: dowolna.
MIEJSCE: sala, boisko, teren.
PRZYBORY: szarfy lub koszulki, piłki siatkowe lub ręczne.
USTAWIENIE: rozsypka.
PRZEBIEG. Oznaczamy szarfami lub koszulkami 4-6 berków. Pozostali ćwiczący biegają podając sobie piłki (4-8 piłek). Dotknięcie piłki lub jej przechwycenie albo dotknięcie zawodnika trzymającego piłkę. Berki rywalizują ze sobą. Wygrywa berek, który w wyznaczonym przez prowadzącego czasie zdobędzie większą . Co pewien czas następuje zmiana berków.
UWAGA. Berek, który złapał piłkę musi ją szybko oddać grającym. Zadaniem berków jest
Rzuć do koła
LICZBA UCZESTNIKÓW: dowolna, ale parzysta.
MIEJSCE: sala, boisko, teren o wymiarach 8x8 m lub 10x10 m (wymiary dostosowane do liczby grających).
PRZYBORY: piłka gumowa (plastikowa) lub ręczna, 4 pachołki, szarfy lub koszulki dla 1 zespołu, kreda lub taśma do wyznaczenia koła (pola bramkowego).
USTAWIENIE: dwa zespoły w rozsypce.
PRZEBIEG. Zespoły toczą grę.
Bramkę(1 dla obydwu zespołów) stanowią4pachołki ułożone w kwadrat o boku 1 lub 1,5 m na środku pola gry, pole bramkowe o średnicy 4-6 m otacza bramkę. Do pola bramkowego podczas gry nie może wejść żaden zawodnik. W grze można stosować dowolną liczbę kroków, podań, rzutów (jednorącz, oburącz), nie wolno faulować(pchać, łapać, podkładać nóg). Celem jest zdobycie punktu przez trafienie w jeden z 4pachołków. Po zdobyciu punktu piłkę otrzymuje przeciwnik i rozpoczyna grę. Wygrywa ten zespół, który w określonym czasie zdobędzie więcej punktów. ODMIANA – bramkę stanowi skrzynia (4 części), na które stoją3pachołki.Punkt zdobywa się za strąceniem pachołka ze skrzyni.
ZABAWY I GRY KOPNE.
Berek z piłką nożną
LICZBA UCZESTNIKÓW: dowolna.
MIEJSCE: sala, boisko do siatkówki, teren.
PRZYBORY: 2-6 piłek, 4-6 koszulek lub szarf.
USTAWIENIE: rozsypka.
PRZEBIEG. Każdy berek trzyma piłkę i jest oznaczony szarfą lub koszulką. Berek prowadzący piłkę nogą po podłożu ma trafić nią w jak największą liczbę uciekających. Wszyscy ćwiczący starają się toczącą się piłką lub ją przeskakiwać. Trafiony piłką nie schodzi z boiska i dalej uczestniczy w grze. Berek liczy trafionych. Po upływie około 1 min następuje zmiana berków. Wygrywa ten berek, który trafił najwięcej razy.
Piłka nożna w kole
LICZBA UCZESTNIKÓW: dowolna.
MIEJSCE: sala, boisko, teren.
PRZYBORY: balon, piłka siatkowa lub nożna, stojaki (pachołki).USTAWIENIE: w kole.
PRZEBIEG. Zawodnicy tworzą duże koło.
Między zawodnikami w niewielkiej odległości (1,5-2 m) ustawione są stojaki wyznaczające bramki, w których stoją zawodnicy. Celem każdego zawodnika jest strzelenie goli innym graczom i obrona własnej bramki. Piłkę kopiemy wewnątrz koła(po przekątnej).Zawodnik, który ostatni dotknie piłki zanim ta wpadnie do której kol wiek bramki, zdobywa punkt. Bramka jest uznana do wysokości stojaka. Wygrywa ten, kto w ustalonym przez prowadzącego czasie strzeli najwięcej bramek i najmniej piłek wpuści do własnej bramki.
Gra nogą do 5 podań
LICZBA UCZESTNIKÓW: dowolna, ale parzysta.
MIEJSCE: sala, boisko, teren.
PRZYBORY: koszulki lub szarfy, 1 piłka.
USTAWIENIE: dwie drużyny (jedna oznaczona szarfami lub koszulkami).PRZEBIEG. Zespół, który w wyniku losowania otrzymał piłkę, ma wykonaćwruchu–biegu–5podańnogąmiędzy własnymi zawodnikami. Gra odbywa się zgodnie z przepisami piłki nożnej, Przeciwnicy w tym czasie mają im to zadanie utrudniać, dążąc do przejęcia piłki. Zespół, któremu uda się wykonać wyznaczoną liczbę podań zdobywa 1 punkt. Wygrywa drużyna, która uzyska więcej punktów. UWAGA. W grze można ustalić większą liczbę podań. Decyzja jest zależna od poziomu sprawności i umiejętności ćwiczących.